Vše o EET - elektronická evidence tržeb
Elektronická evidence tržeb (EET) se již od svého představení stala synonymem pro obavy. Ty mohou plynout z omezených informací, co to vlastně EET je a jak funguje. Chceme přispět k rozšíření znalostí o EET a proto přinášíme následující řádky s potřebnými informace a návody, jak si s EET poradit.
Aktuality a články o EET
12.01.2017 - Zajímavý projekt Hlídač EET můžete najít na stránkcáh www.hlidaceet.cz. Hlídač EET je nezávislý monitoring všech částí EET, a to rozhraní (API) EET pro pokladny, Daňového portálu (ADIS) a informačního EET serveru eTrzby.cz. Několikrát za minutu, 24 hodin denně měří dostupnost a rychlost odezvy všech veřejně dostupných částí EET.
01.12.2016 - EET je spuštěno. Podnikatelé spadající do první vlny od dnešního dne mají za povinnost posílat všechny přijaté hotovostní platby na portál Finanční správy. Provoz zatím běží bez výrazných výpadků, uvidíme, co přinesou další dny. Připomínáme, že odeslat platbu lze i zdarma, např. prostřednictvím naší webovské aplikace nebo instalací programu Harmonik START zdarma nebo pomocí některé z plných verzí ekonomického a účetního systému Harmonik.
04.11.2016 - Aktualizovaná webová aplikace pro online odeslání EET. K dispozici je výběr odeslání na ostrý nebo testovací portál a to v ostrém nebo ověřovacím módu. Zároveň vstupní formulář rozšířen o možnost zadání částek DPH. Vyzkoušejte si všechny možnosti, zvlášť když je každé odeslání elektronické tržby EET zdarma.
01.11.2016 - Spuštěn pilotní provoz evidence tržeb, díky kterému si podnikatelé mohou vyzkoušet, zda je jejich provozovna připravena na bezproblémový náběh evidence tržeb. Tržby, které jsou zadány v pokladnách, účetních systémech nebo dalších aplikací a odeslány, jsou po přihlášení k dispozici na portále Finanční správy.
12.10.2016 - Pro všechny zájemce z harmonikářských řad (uživatelé programu Harmonik) i pro přespolní (všichni, kdo zatím náš software nepoužívají, ale chtějí se dozvědět něco nového nebo se podívat, jak jednoduše v programu řešíme EET), jsme na měsíc listopad 2016 vyhlásili několik školení. Pokud máte zájem, přihlaste se přes internet, nebo nám napište e-mail či zavolejte. Budeme se těšit!
01.09.2016 - Od dnešního dne se spustila autentizace uživatelů pro systém EET, více v článku Elektronická evidence tržeb - autentizace. Článek přináši informace o registarci na portále Finančí správy a také o o tom, jak získané certifikáty nainstalovat do programu Harmonik.
22.08.2016 - Proběhla první úspěšná komunikace s portálem Finanční správy a obdržení platného identifikačního fiskálního kódu FIK, který se tiskne na účtence a jednoznačně identifikuje provedenou transakci. Zároveň jsme pro účely testování zprovoznili webovou aplikaci pro online odesílání EET, která je k dispozici všem uživatelům.
07.08.2016 - Ekonomický software Harmonik je rozšířený o nový modul v sekci Financí. Jedná se o modul Elektronické evidence tržeb a o modulu se můžete dozvědět více zde. Modul primárně neslouží k zadávání dokladů, ale umožňuje jejich ruční pořízení. Zabezpečuje především součinnost s ostatními moduly programu (Fakturace, Prodejna, Pokladna), přijímá od nich data, zpracovává je a posílá je na Finanční správu. V modulu lze dohledat kompletní historii všech provedených transakcí - potvrzení o příjmu, varování nebo chybného zpracování.
25.07.2016 - V průběhu prázdnin přinášíme první ucelený přehled o EET, více v článku Elektronický evidence tržeb - úvodní informace. Článek postupně doplňujeme o nové informace a zkušenosti.
Co je EET a jak funguje?
Elektronická evidence tržeb (EET) je zcela nová povinnost, která má začít platit postupně od prosince 2016. Při každé tržbě v hotovosti, platební kartou a podobně se zašle údaje o tržbě datovou zprávou správci daně internetem a vystaví se účtenka zákazníkovi. Cílem EET je ověřit, že každá tržba byla řádně evidována (a tím zajistit lepší výběr daní). Aby Finanční správa měla přehled o provedených transakcí, posílá podnikatel datovou zprávu ve formátu XML.
Ta je během pár vteřin na Finanční správě zpracována a vyřízena a systém posílá potvrzení o přijetí zprávy doplněné o unikátní kód. Tento kód (FIK - fiskální identifikační kód) je nutné vytisknout na účtence, kterou obchodník předá zákazníkovi. Na účtence se musí kromě data, celkové částky a DIČ povinně objevit také zmíněný FIK kód, označení provozovny a pokladního zařízení, bezpečnostní kód poplatníka a informace, jestli je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.
Koho se EET týká a koho ne?
Obecně novému zákonu podléhají ti, kteří za svou službu či zboží inkasují hotovost, platbu kartou, šekem, směnkou nebo přijmou poukázku. Pokud vystavujete faktury a platby dostáváte na účet, EET se vás netýká. Dále se nevztahuje na občasné přivýdělky (např. prodej ovoce, květin nebo medu z vlastní úrody), protože ty nemají povahu podnikání a evidenci tržeb tak nepodléhají. Mimo EET zůstávají také spolky, pořádající párkrát do roka nějaké akce (ples, zábava apod.) ze kterých mají příjem. V tomto případě se jedná o ojedinělý příjem a tedy bez povinnosti vést EET.
Kompletní přehled oborů najdete v našem článku Elektronická evidence tržeb - úvodní informace.
- Od 1. prosince 2016 - ubytování nebo stravování a pohostinství
- Od 1. března 2017 - maloobchod a velkoobchod
- Od 1. března 2018 - “ostatním činnosti”, např. taxikáři, pekaře, cukráři, lékaři, právníci a další
- Od 1. července 2018 - vybraná řemesla a výrobní činnost
Mám ekonomický systém Harmonik, jak se mám připravit na EET?
Pokud jste našimi zákazníky a pro své podnikání využíváte pokladnu s tiskárnou a máte připojení k internetu, nemusíte dělat už v podstatě nic. Pro fungování EET nepotřebujete kupovat žádný nový informační systém ani novou pokladnu. Funkční verze obsahující EET se k vám dostane přes pravidelně vydávané aktualizace účetního a ekonomického software Harmonik.
Před prvním přijetím evidované tržby se musíte přihlásit na portál Finančí správy. Přihlášení je možné od 01.09.2016 a po přihlášení je nutné zaregistrovat provozovny, přes které obchodníci nabízí své služby a zboží. Každá provozovna získá vlastní identifikační číslo, které se bude uvádět v datové zprávě a na účtence. Po registraci provozoven se vygeneruje certifikát, který je potřeba nainstalovat do pokladního zařízení. Více o autentizaci na portále Finanční správy najdete v článku Elektronická evidence tržeb - autentizace. Postup, jak nainstalovat certifikát do programu Harmonik, je uvedený zde.
Nemám ekonomický systém Harmonik, jaké jsou možnosti?
Abyste mohli evidovat a odesílat EET, stačí si vybrat některou z našich konfigurací programu Harmonik pro EET. Ta by měla obsahovat některý z modulů Fakturace, Prodejna nebo Pokladna (automatické odesílání EET), ale nemusí. Pro zpracování EET postačí pouze modul Financí, s tím, že doklady pro EET budou odesílány ručně. Jako optimální doporučujeme konfigurace Harmonik MINI, Harmonik Sklady nebo Harmonik Prodejna.
Pokud náš software nepoužíváte přímo jako prodejnu či neeviduje jiné prodeje za hotové nebo jste účetní firma, která zpracovává účetnictví zákazníkovi, jehož se aktuálně týká EET, pak je možné využít možnost importu dokladů EET do účetního a ekonomického systému Harmonik. Import dokladů EET ušetří čas a odstraní riziko zanesení chyby při přepisování dokladů do účetnitcví. Pokladních systémů nebo jiných zařízení evidujících EET ze kterých by se data načítala je na trhu mnoho a proto neexistuje universální nástroj nebo standardizovaný formát. Obecně lze nabídnout 2 možnosti:
- offline režim - z pokladního zařízení se provede export dat účtenek za vybrané období (denní, týdenní, měsíční apod.). Formát dat obvykle bývá Excel, CSV nebo XML. Tento soubor se přenese (e-mailem, na flash disku) tam, kde běží Harmonik. V programu se zvolí v modulu Pokladna Import dat EET offline a provede se nahrání dat do pokladny. Z pokladny pak standardní cestou přes Zaúčtování dokladů se tržby EET dostanou až do Deníku.
- online režim - pokladní zařízení nabízí softwarové řešení, které umoňuje data stahovat interaktivně. Uživatel v programu Harmonik v modulu Pokladna zvolí Import dat EET online a během několika vteřin dojde ke stažení dat z pokladního systému. Cesta dokladu do Deníku je už stejná, jako pro offline režim.
Kontaktujte nás, sdělte nám dodavatele vašeho pokladního systému na evidenci EET a vše ostatní již zařídíme.
Nejčastější dotazy
Co dělat, když se přeruší internet?
V případě přerušení internetu dostane zákazník účtenku bez unikátního FIK kódu a nemusí tak čekat. Po obnovení dostupnosti internetu se software sám postará o nové poslání XML zprávy. Zpětné odeslání dat je nutné zajistit do 48 hodin. V oblastech, kde je přístup k internetu komplikovaný nebo vůbec žádný (samoty, horské chaty apod.) se lhůta pro zpětné odeslání prodlužuje na pět dnů. Podnikatelé pak evidují tržby v tzv. off-line režimu.
Jak na opravné doklady a vrácení zboží?
Zaevidovaná částka, kterou je potřeba vrátit, se zadá do informačního systému a do EET je odeslána jako mínusová položka.